icon_scroll_up

Ideapark Media

Novinky nielen zo sveta Floreát Ideapark.
btn_srch
Rozhovory

Michal Čuridlo z Piešťan rozbiehal Pelikán: sociálne siete sú fenomén doby

01.07.2020 | 13:59
Pracoval v Českých aerolíniách v Londýne, pomáhal rozbiehať dnes známy projekt Pelikán a ešte v čase, keď bol online marketing vo svojich začiatkoch a podľa jeho slov mu málokto rozumel, založil v Piešťanoch vlastnú agentúru. Absolvent Strojníckej fakulty v Bratislave Michal Čuridlo sa do kúpeľného mesta prisťahoval vo svojich deviatich rokoch z Banskej Štiavnice. V jeho tíme súčasne pracuje deväť ľudí.

Online počas posledných rokov naberá na sile. Obdobie koronavírusu túto sféru štatisticky posilnilo. Bolo pre Vás obdobie pandémie ekonomicky prínosné?

M: Stále sme na začiatku veľkých zmien. Prvotný šok ovplyvnil všetkých, aj digitálne agentúry. Nie veľa klientov v prvých týždňoch bolo dosť odvážnych na to, aby nevypli kampane. Pocit neistoty spôsobil, že kampane vypínali nielen podnikatelia, ktorí tak museli spraviť, keďže ich prevádzky museli byť zavreté, ale boli aj niektorí, ktorí to nemuseli . Avšak z dôvodu neistoty kampane vypli. Tu sme jasne videli, že zahraniční klienti mali pevnejšie nervy a v kampaniach pokračovali. Potom nasledovalo obdobie, keď nám pribudli klienti, ktorí digitálny marketing nerobili, ale pod tlakom korona situácie reagovali a prispôsobili sa situácii.  

Je pre Vašich klientov presun služieb do online priestoru náročný?

M: Je to individuálne. Myslím si, že nezáleží ani tak na odvetví, v ktorom klient pôsobí, ako na jeho osobnom nastavení a prístupe. Ak naša komunikácia začne s poznámkou „tak spravte mi ten digitál, lebo to majú aj ostatní“, je to odsúdené na pomerne tŕnistú cestu. Ak je však klient otvorený počúvať a sám sa zaujíma o to, čo sa bude robiť, je to vždy jednoduchšie, rýchlejšie a úspešnejšie.

V čom spočívajú benefity a výzvy podnikania v online marketingu?

M: Benefitmi sú jednoznačne  merateľnosť výsledkov a následne optimalizácia s cieľom dosiahnuť čo najlepšie výsledky. Zároveň flexibilita. Ak nemáte dostupný tovar alebo službu, reklamu môžete okamžite vypnúť, preformulovať alebo presmerovať na iný produkt. Takýto luxus tradičné médiá neposkytujú.

Späť ku Vám. Pracovali ste v Českých aerolíniách, neskôr ste ako marketingový manažér pracovali na projekte Pelikán, ktorý je pomerne úspešný. Prečo ste odtiaľ odišli?

M: Práca pre leteckú spoločnosť bol splnený detský sen. Teda aj keď nie ako pilot. Ale mať možnosť pracovať v oblasti marketingu na najvyspelejšom digitálnom trhu v Európe, akým je Spojené kráľovstvo, bolo dostatočnou náhradou. Pelikán bol logickým pokračovaním, keďže to bol rozbiehajúci sa online predaj leteniek doma na Slovensku. Z Londýna sme s manželkou odišli späť do Piešťan hneď po svadbe a z Pelikána som sa rozhodol odísť po 2 rokoch denného dochádzania na trase Piešťany - Bratislava.

Asi Vám zostalo aj viac voľného času na Vaše hobby, kam patrí beh, bicykel a otužovanie.

M: Piešťany sú ideálne miesto na život. Pracovné príležitosti tu možno nie sú také atraktívne, ale aj to sa dá riešiť. V dnešnej dobe startupov, anjelských investorov, prípadne možnosti začať v coworkingových priestoroch sa zdá aj táto nevýhoda riešiteľná. Čo sa týka rodinného života, poskytujú ideálne podmienky na oddych aj zábavu. Môžete si vybrať medzi rôznymi športmi. Ak sa nemýlim v počte registrovaných športových klubov sme na Slovensku unikát. Šport je forma relaxu, nie každý deň ide všetko ideálne, preto možnosť odreagovať sa je veľmi dôležitá. K otužovaniu som sa dostal pred 9 rokmi, keď som hľadal spôsob zlepšenia imunity a odvtedy som ostal verný aj tejto zimnej aktivite.

Zakotvili ste teda v Piešťanoch. Tu žijete a máte rodinu. Dokonca sa angažujete v piešťanskom hokeji. Boli aj iné dôvody prečo práve Piešťany?

M: Manželka, aj ja, máme rodinu z Piešťan, takže návrat domov bol vždy len otázka času. V Piešťanskom hokeji sa angažujem ako rodič, pretože  obaja synovia sú hráčmi HK Havrani, takže sa snažím pomôcť tak, ako aj iní rodičia.  Myslím, že nad iným mestom ako Piešťany sme ani nerozmýšľali. Dokonca, keď už som cítil, že dochádzanie do Bratislavy je neúnosné, tak ponuku presťahovať sa do Bratislavy sme zamietli. Piešťany aj svojou polohou sú ideálne – vzdialenosť či dopravné napojenie sú podľa mňa ideálne pre podnikanie.

PREDPOKLADOM DOBREJ KAMPANE JE PRESNÉ ZADANIE OD KLIENTA

Späť k práci. Je pravda, že online marketing je práca, ktorá sa dá robiť odvšadiaľ?

M: Vysoká flexibilita  tam určite je a digitálne nomádstvo je určite v digitálnom marketingu rozšírené. Veľa záleží od projektov. Ak digitálny marketér robí na svojich projektoch, je to vždy jednoduchšie. Je len na nás, ako si nastavíme naše vzťahy so zákazníkmi.  Aj táto sféra má svoje výzvy, keďže naši klienti sú z celej Európy. Všetkých však zaujímajú výsledky a je im jedno, kde sedíme.

Prečo je dnes online taký populárny?

M: Digitál sa vyvinul na super efektívny spôsob marketingu. Personalizácia, automatizácia a implementácia umelej inteligencie tento spôsob marketingu posúvajú stále vpred. Tiež si treba uvedomiť , že popularita digitálneho marketingu ide ruka v ruke so správaním sa spotrebiteľov. Sme online stále viac na úkor iných médií.

Asi pomerne často sa v práci stretávate s internetovým vyhľadávačom Google. Je naozaj top v oblasti online marketingu alebo sa mu niečo približuje?

M: Google je určite veľmi dôležitým článkom digitálneho marketingu. Vo využívaní dát a jeho zbere sú skutočne neprekonateľní. Na druhej strane je to stále jedna z možností a úspešná marketingová stratégia musí obsahovať aj iné platformy.

Aké?

M: Digitálny priestor je veľmi variabilný, čiže odpoveď na otázku ktoré ďalšie platformy je vhodné využiť, závisí hlavne od toho, aké ma kampaň ciele. Tiež aká je celková marketingová stratégia. Je doba, keď vieme merať pomocou digitálnej analytiky pôvod telefonátov vo firme, čiže prečo zvoní vo firme telefón. Alebo vieme nakúpiť mediálny priestor. Je dôležitá správna kombinácia vhodných formátov a systémov. Nesmiem opomenúť sociálne siete ako Facebook, Instagram, Snapchat, Linkedin, Pinterest či TikTok. Zoznam ďalších systémov by bol ešte dlhší.

Ako môže kampaň na sociálnych sieťach, akými sú Facebook, Youtube alebo Instagram generovať zisky pre firmu pomocou správy profilu?

M: Sociálne siete sú fenomén doby a každý, kto chce byť úspešný, mal by využiť ich potenciál. Generovanie ziskov je celkový cieľ, ktorému predchádza množstvo ďalších. Napríklad je dôležité, aby potenciálni klienti poznali značku - a to je dlhodobý proces. Otázky ako „je môj produkt alebo služba vyhľadateľná“, prípadne „akú mám reputáciu na sociálnych sieťach a hodnotiacich portáloch“ trápia asi každého podnikateľa, ktorý ponúka tovar na internete. Takže ak chce byť klient úspešný na sociálnych sieťach, nemal by  paradoxne byť primárne orientovaný len na predaj, ale byť aj nápomocný. A to tak, že ukáže potenciálnym  zákazníkom vo svojej oblasti, ako sa môžu zorientovať v ponuke. Taktiež im priniesť informácie o novinkách a trendoch.  Trvá to dlhšie a skratky žiaľ neexistujú, preto musí byť  záväzok pracovať so sociálnymi sieťami dlhodobý. Tiež netreba zabúdať, že primárna úloha sociálnych sietí je komunikácia. Môže prísť aj kritika značky alebo produktov, na ktorú treba reagovať.

Čo si myslíte, ktorej sociálnej sieti patrí budúcnosť? Existuje ešte priestor, aby vznikla ďalšia?

M: Myslím si, že každá generácia bude mať tú svoju a určite budú vznikať ďalšie. Sú aj sociálne siete, ktoré sú lokálne úspešné na niektorých kontinentoch a pre nás sú zatiaľ neznáme. Svedčí o tom napr. aj sociálna sieť Tic Toc, bývalé Musicaly. Komunikuje sa formou krátkych vtipných  videí, čo láka tých najmladších v teenegerskom veku. Vo všeobecnosti je trend zvýšenej „ konzumácie“ videí. 

Ktorá online kampaň patrí k Vašim najobľúbenejším?

M: Ťažko sa vyberá jedna. Mám rád výzvy a kampane, kde prekonáme naše i klientove očakávania.

A mimo Vašej firmy?

M: V digitále majú vynikajúce kampane viaceré značky a k mojim obľúbeným patrí Calsberg, RedBull či GoPro.

Znamená to, že máte radi pivo a adrenalínové športy aj v reálnom živote?

M: Šport ako taký určite, to ostatné je už len z dôvodu originálneho spracovania kampaní.

Čo je predpokladom dobrej kampane?

M:  Dobrý produkt alebo služba a presné zadanie od klienta.

VEĽA SA PÝTAJTE, POTOM PRÍDU VÝSLEDKY

Mnoho firiem má však s onlinom negatívne skúsenosti. Existuje hranica, kedy viete zákazníkovi povedať  „prepáčte, ale online kampaň Vám nepomôže“?

M: Digitálna reklama má svoje princípy. Veľmi nerád počujem, ak má niekto negatívnu skúsenosť, „lebo to je zlý spôsob reklamy pre celé naše odvetvie“. Negatívna skúsenosť môže prísť v prípade, že klient pracuje so „špecialistom” na základe jeho prísľubov a nepreverí si reálne referencie. Tiež sa často stretávam s nereálnymi očakávaniami klienta, čo sa týka výsledkov. Potom môže dôjsť k veľkým sklamaniam. Nemyslím si, že to je chyba digitálneho marketingu ako takého. Skôr je to o dôslednej príprave zákazníka, ktorý sa musí veľa pýtať agentúry. Našim cieľom je čo možno najreálnejšie nastaviť očakávania klienta. Ak vám volá „špecialista”, ktorý garantuje prvé pozície v Google alebo správu kampaní zdarma, mali by ste si uvedomiť, že sa jedná o nereálne ponuky. Zlá správa pre všetkých je, že nikto vám vopred nemôže garantovať  presné výsledky . Na druhej strane vieme digitálny marketing  zmerať, a tým pádom zlepšovať. Je to o trpezlivej práci z týždňa na týždeň. Niekedy to trvá rok, inokedy dva. Netreba sa na to pozerať iba z pohľadu – „koľko miniem na marketing“.  Myslenie klientov sa preorientuje v čase, keď už vedia, akú návratnosť majú kampane. S niektorými klientami sa nám podarilo prísť do štádia neobmedzeného marketingového rozpočtu, v prípade, že je splnená udržateľná cena za získanie klienta alebo predaj produktu.

Čo to znamená (neobmedzený marketingový rozpočet – pozn. autora)?

M: Tradičný marketing a myslenie bolo založené na možnostiach danej doby. O marketingovom rozpočte sa rozmýšľalo ako o nákladovej položke. Digitálny marketing nám umožňuje rozmýšľať ako o investícii, pri ktorej sa dá zmerať jej návratnosť. Ak je výsledok našej investície do digitálneho marketingu pozitívny,  tým pádom je dlhodobo udržateľný.  Málo ktorý klient povie, že neinvestuje viac, lebo na marketing má stanovený rozpočet / náklad. Tým pádom sa dá povedať, že rozpočet je neobmedzený, ak je splnená podmienka, že cena za získanie klienta alebo predaj v eshope je rentabilný.

Plánujete aj ďalšie biznis aktivity alebo online marketing zostane Vašou srdcovou záležitosťou?

M:Okrem iFocus som založil ešte asociáciu Historické Hotely Slovenska, ktorú úspešne prevádzkujem. Myslím, že ma to teraz dostatočne napĺňa.

Čoho sa projekt týka, a prečo ste asociáciu založili?

M: Viedla ma k tomu moja skúsenosť z Londýna, kde som „reprezentoval“ Českú republiku a pomerne často som bol konfrontovaný s tým, ako sa prezentuje Slovensko v zahraničí. Žiaľ nebol to úplne príjemný pocit. Slovensko má čo ponúknuť a história je veľmi bohatá, len ten marketing v cestovnom ruchu zaostával. Preto mi napadlo založiť marketingové konzorcium hotelov, ktoré ponúkajú unikátny zážitok spojený s históriou. Paradoxom bolo, že som v hoteloch nikdy nepracoval. Hneď od založenia sme sa integrovali do Európskych štruktúr a pravidelne robíme prezentácie v zahraničí. Je to skvelý pocit, keď sa podarí v dnešnej dobe spojiť toľko rôznorodých subjektov, ktorých spája jeden cieľ.

A aké ciele máte v rámci firmy?

M: Rásť spolu s našimi klientmi a prinášať im stále väčšiu pridanú hodnotu.

A v rámci Piešťan?

M: V rámci Piešťan sa snažíme a budeme podporovať dobrovoľnícke aktivity a eventy ktoré majú lokálny prínos.

 

Text: Miro Béreš

Foto a video: Martin Palkovič